10 tråde der styrker dit immunforsvar


Dit immunsystem beskytter dig imod farlige patogener. De hvide blodlegemer, antistoffer, milt, endda din hud - dette er eksempler på ”fightere”, der arbejder sammen for at bekæmpe de farlige mikroorganismer, der truer din krop døgnet rundt. Følg disse 10 tråde hvis du ønsker at opbygge dit immunsystem optimalt.

Rene hænder redder liv

Som sundhedsstyrelsen i øjeblikket fremhæver i forbindelsen med Covid-19 er korrekt håndvask en af ​​de bedste måder for dig at reducere chancerne for at sprede bakterier til andre. Det er også den vigtigste ting, du kan gøre for at forebygge sygdom. Jo færre bakterier der kommer ind i din krop, desto nemmere gør du det for din krop og dit immunsystem.

Regulere kroniske forhold

Kroniske tilstande øger risikoen for infektioner og påvirker immunsystemet. Når personer med f.eks. type 2-diabetes ikke


regulerer deres blodsukker, skaber dette en kronisk inflammatorisk reaktion, der påvirker kroppens forsvarssystem. At leve med en kronisk lidelse kræver dit immunforsvar en større indsats for at bekæmpe vira. Hvis du regulerer dine symptomer på kroniske tilstande bedre, giver du dit immunsystem en bedre chance for at bekæmpe infektioner. Tag din medicin som planlagt, besøg din læge regelmæssigt og oprethold dine sunde vaner for at holde dine symptomer i skak.

Få en god søvn

Når du sover, restituerer din krop sig. I løbet af den tid du sover skaber og distribuerer din krop vigtige immunceller, der bekæmper inflammation og kontrollerer immunrespons. Når du mangler søvn, er dit immunsystem ikke i fuld kapacitet til at forsvare dig; hvilket gør dig mere modtagelig overfor vira og sygdom.

Sundhedsstyrelsen og Psykiatrifonden anbefaler, at vi får mindst syv timers søvn hver nat. For at få god søvn skal du praktisere god sovehygiejne. Sluk for TV og mobil mindst to timer, før du går i seng, og undgå stressende samtaler - Sov dig stærk.

Administrer stressniveauer

Effekten af stress starter først og fremmest i vort sympatiske nervesystem, som aktiveres i kritiske stress situationer.

Kroppen responderer ved at producere adrenalin og kortisol. Disse hormoner påvirker en række funktioner i vores krop, bl.a. ved at hjertet slår hurtigere, vi bliver forpustede, blodkarrene i arme og ben udvider sig og vi frigør blodsukker i leveren.

Find stressaflastende metoder, der fungerer for dig. Du kan prøve åndedrætsøvelser, yoga, en gåtur i skoven eller enhver aktivitet du synes der er sjov. Brug femten- tyve minutter på en stressaflastende metode hver dag. Til sidst bliver det en vane, du ikke kan leve uden.

Plantebaseret mad

De næringsstoffer, du får fra plantebaseret mad, er vigtige for at holde dit immunsystem toptrimmet. Plantebaserede fødevarer indeholder også antimikrobielle og antivirale egenskaber, der hjælper med at bekæmpe infektion. Krydderier som kanel, nellike, spidskommen, oregano og timian indeholder antimikrobielle egenskaber, der hjælper på immuniteten.

Tag vitaminer

Et stærkt immunsystem har brug for god ernæring. Støt det med næringsstoffer, du får fra en lang række fødevarer og kosttilskud.


Styrk dit immunsystems respons med vitamin A, C og E samt vitaminer B6, B12, zink, selen, folsyre, jern og kobber. Disse er alle vigtige for den sunde funktion af din krops immunsystem.

Regelmæssig motion

Sundhedsstyrelsen skriver: Fysisk aktivitet er alle former for bevægelse, der øger energiomsætningen. Det kan være ustruktureret aktivitet og mere bevidst målrettet, regelmæssig fysisk aktivitet (træning). Fysisk aktivitet kan med andre ord godt indgå som en del af hverdagen og ens vanlige gøremål. Det kræver ikke nødvendigvis, at du iklæder dig træningstøj eller går i et fitnesscenter.

Fysisk aktivitet er også at cykle eller gå til arbejde og supermarked, at tage trappen, at udføre fysisk anstrengende havearbejde, at gøre rent eller at lege aktivt med dine børn osv.


Du reducerer din risiko for at udvikle fedme, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme, når du regelmæssigt træner. Du reducerer også din modtagelighed for bakterielle og virale infektioner. Træning øger tilstedeværelsen af ​​endorfiner (fornøjelseshormonet), hvilket gør det til en god måde at håndtere stress på.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger lægger sig op ad de internationale anbefalinger for fysisk aktivitet. For voksne anbefaler FN’s sundhedsorganisation WHO således 2½ time fysisk aktivitet om ugen ved moderat intensitet eller 75 minutter ved høj intensitet. I 2017 viste Den Nationale Sundhedsprofil, at 29 pct. af de voksne danskere ikke opfylder denne anbefaling.

Drik moderat

Din krop bliver sårbar over for en række negative effekter, såsom et kompromitteret immunsystem, når du drikker store mængder alkohol. Når du drikker, er vores krop for optaget af at rense alkohol ud af dit system til, at normale immunsystemfunktioner bliver kastet ud af vinduet. Folk, der drikker for meget, er mere tilbøjelige til at få alkoholisk leversygdom, lungebetændelse, akut luftvejssygdomme og kræft.

Ryg ikke

Cigaretrygning går på kompromis med immunresponset på grund af de kemikalier, der er forbundet med det, såsom cadmium, kulilte, nikotin og nitrogen. Det forværrer også bakterielle og virale lungeinfektioner og leddegigt. Hvis du vil stoppe med at ryge, er der mange muligheder, såsom rådgivning, adfærdsterapi og nikotin erstatningsprodukter. Pas på din tarm

Vidste du, at 80% af dit immunsystem bor i din tarm? De cirka 100 billioner organismer, der udgør dine tarmbakterier er direkte ansvarlige for din krops evne til at bekæmpe infektioner. En svag, ubalanceret samling af tarmbakterier gør dig sårbar over for både mindre sygdomme og mere alvorlige helbredsforhold. Får du ikke tilstrækkelig ernæring, svækkes din krops evne til at bekæmpe infektion. Den måde, din krop optager og forarbejder næringsstoffer på, er bare et andet aspekt af, hvordan tarmsundhed beskytter dig mod sygdom ... En god tarmsundhed er en af ​​de største gaver, du kan give din krop, hvis du er bekymret for din immunitet.

Udvalgte blogindlæg
Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags
Følg os
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square