Hvad du selv kan gøre når du har smerter

Smertelindring uden medicin.

Smerter plager hver dag hundredtusinder af danskere i form af hovedpine, gigt, ondt i ryg og nakke, menstruationssmerter, ømme led og mange andre smertetilstande. Nedenfor har du nogle forslag til hvad du selv kan gøre for at lindre dine smerter.

  • Krop-sind-teknikker såsom meditation, mindfulness og åndedrætsøvelser giver dig bedre kontrol og ro i kroppen, hvilket blandt andet modvirker smertefulde muskelspændinger. Yoga er også effektivt med sine bløde bevægelser.

  • Søvnbesvær er gift for kroniske smerter. Hurtigt ryger man ind i en ond cirkel, hvor søvnmanglen forværrer smerterne, så man ikke kan sove, og alt bider sig selv i halen. Første skridt mod bedre søvn er at slukke for tv, computer og smartphone samt dæmpe belysningen om aftenen, så du falder til ro og ikke bliver for længe oppe.

  • Musik lindrer smerter ved at afstresse og løfte humøret. Det vigtigste er, at du kan lide musikken.

  • Kropsmassage fjerner spændinger, dæmper stress og uro samt lindrer smerter. De berøringssignaler, der sendes ind til hjernen, fjerner opmærksomheden fra smertesignalerne.

  • Sund madplan med naturlige råvarer, uforarbejdede fødevarer, grove kornprodukter, masser af grøntsager og krydderier, fede fisk samt så lidt junk, sukker og raffineret mad som muligt er antiinflammatorisk og dæmper betændelse og hermed smerter.

  • Det bedst dokumenterede kosttilskud mod smerter er omega-3-fedtsyrer, der omdannes til smertedæmpende signalstoffer. Tag tilstrækkelig høj dosis på 2.400 milligram om dagen. Endnu bedre er det at spise laks, makrel eller sild de fleste af ugens dage og så supplere med kapsler eller tran på fiskeløse dage. Andre nyttige kosttilskud kan være hyben, ingefær, gurkemeje og djævleklo.

  • Vægttab er en af de allerbedste behandlinger af smerter i knæ og hofter og viser sig i forsøg at være væsentligt bedre end smertestillende medicin.

  • Det hjælper at bevæge sig, selv om man er rigtig øm, mens inaktivitet omvendt gør kroppen mere stiv og smertefuld. Men selvfølgelig skal du ikke overdrive.

  • En god gammeldags metode med kolde eller varme omslag er stadig nyttig ved mange smerteformer.

  • Dæmp de høje forventninger til det perfekte liv. Gør noget ved det, du kan ændre, og acceptér, hvad du ikke kan gøre noget ved.

Har du kroniske smerter, afgør du sammen med lægen, hvilken medicin og øvrig behandling der er optimal for netop dig. Men medicin bør aldrig være din eneste behandling. Måske kan du reducere dosis, ja, måske endda undvære pillerne, såfremt du også gør en indsats på de ovennævnte områder.

Hvis du har brug for vejledning til din selvbehandling så tag kontakt med mig på info@sund-stil.dk eller bestil en tid på hjemmesiden www.sund-stil.dk.



Udvalgte blogindlæg
Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags
Følg os
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square